تجربیات سفر - استانبول - قسمت اول

مثل اینکه خیلی ها دوست دارند تجربیات مرا از سفر اخیر استانبول بخوانند.بفرمایید! ( فقط از خدا بخواهید کار این هفته ام کمی سبکتر شود! امروز که سر نخاراندم! )

نکات کنکوری :

1. استانبول از تبریز و تهران پرواز مستقیم دارد.ما که از تبریز رفتیم.اینجا کیش ایر ٬ ایران ایر ٬ آتا و هواپیمایی ترکیه ( تورکیش گفته می شود.) پرواز دارند.آتا چهارشنبه ها و یکشنبه ها و بقیه پنجشنبه ها و یکشنبه ها.بنابراین اگر ۴ شب و ۵ روز می روید تنها انتخاب آتا هست.هواپیماهای آتا هم خوبند.کلا آتا پرواز مطمئنی است.تورکیش و ایران ایر حداقل یک پروازشان نصف شب صورت می گیرد.با توجه به اینکه در سفر خارجی حداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید با این وصف یک روزتان همینجور از دست می رود.
  2. کیش ایر ( ایران ایر را نمیدانم ) به فرودگاه صابیحا می رود که در قسمت آسیایی استانبول است.فعلا روی بلیطهایش ترانسفر هم دارد که شما را به آکسارای می رساند - و هر جای دیگری در مسیر - .آکسارای در قسمت اروپایی است و به بیشتر نقاط دیدنی دسترس دارد.آتا و تورکیش به فرودگاه آتاتورک می روند که در قسمت اروپایی است و از فرودگاه تا آکسارای می توانید با مترو بروید.اگر از صابیحا بخواهید با تاکسی به شهر بیایید حداقل ۱۰۰ لیر هزینه تان می شود.کلا هزینه تاکسی در استانبول خیلی بالاست و بهتر است استفاده نکنید! اگرچه آنقدر وسایل حمل و نقل عمومی خوب دارند که نیازی به تاکسی نداشته باشید.صابیحا هم اسم اولین خلبان زن ترکیه ای هست.قیمت بلیط کیش ایر رفت و برگشت ۲۵۵ تومان بود که فکر کنم به خاطر دوسره بودن ارزون دراومد.یه طرفه بگیرین نمی صرفه مثلا بخواین رفت رو با کیش برین برگشت رو با آتا.البته خیلی مطمئن نیستم.
  3. آکسارای یک جورهایی داون تاون است.شلوغ و کمی سطح پایین.اما به بیشتر جاها دسترسی دارد.تعدادی از هتلهای میدان تاکسیم ( = تقسیم : گویا محل تقسیم انشعابات آبشون بوده ) هم بین ایرانیها خیلی رایج هستند.میدان تاکسیم در قسمت آسیایی است.دسترسی به مراکز خرید آسانتر و دسترسی به مکانهای توریستی سخت تر از آکسارای است.هتلهای استانبول کمی پایین تر از تعداد ستاره هایشان هستند.یعنی سه ستاره کیش یا اصفهان خیلی شیک تر و تمیز تر از سه ستاره استانبول است.
  4. اصلی ترین وسیله حمل و نقل همانا تراموا می باشد! که در مسیر جاهای توریستی تردد می کند.ایستگاه کاپالی چارشی برای بازار بزرگ سرپوشیده ( چارشی = بازار ) ٬ ایستگاه سولطان احمد برای مسجد سولطان احمد و ایا سوفیا و توپ کاپی و پارک گولحانه ٬ ایستگاه کاباتاش برای دلما باحجا و سوار شدن به فونی کولر ( یک وسیله نقلیه جالب زیرزمینی ) و رسیدن به میدان تاکسیم و همچنین اسکله کاباتاش برای سوار شدن به کشتی های بسفر و جزایر.از اینطرف هم ایستگاه زیتین بورنو برای مَرتَر ( از مراکز خرید ارزان که پر از هموطن است!! ) و متروی فرودگاه آتاتورک.کلا تراموا پر است از توریست.
  5. واحد پول در زبان خودشان "تِ لِ" است مخفف تورک لِره سی ( لیر ترکیه ) بعضی ها "یِ تِ لِ" هم می گویند یعنی "یِئنی تورک لره سی" چون اینها چندسال قبل ۶تا صفر از پولشون رو برداشتن و اسمش شد یئنی یعنی نو! بعضی قدیمی تر ها هم هنوز به میلیون قیمت می گویند! اگر پیراهنی دیدید که گفتند قیمتش ۲۰ میلیون است تعجب نکنید! منظورشان ۲۰ میلیون قدیم است که با حذف ۶ تا صفر می شود ۲۰ لیر یا ت ل.ما لیر را ۷۴۹ تومان خریدیم.آنجا هم هر دلار بین ۱.۵۰ تا ۱.۵۴ لیر در نوسان بود.پول خردشان هم کوروش نام دارد.هر کوروش یک دهم ت ل است.
  6. بانکها امسال برای سفر خارجی تا سقف ۲۰۰۰ دلار برای هر مسافر ارز می دهند به نرخ پایین تر از بازار بیرون.در جریان باشید!روی یکی از برگهای پاسپورتتان هم مهر می زنند که این ارز را گرفتید.برای دریافتش هم بلیطها را می خواهند و پاسپورتها را.ما از بانک ملت گرفتیم بقیه بانکها را اطلاع ندارم.مراحل اداری سختی هم ندارد.
  7. حتی دستفروشهایشان هم کمی انگلیسی بلدند.حالا برایتان چند واژه پرکاربرد ترکی یاد می دهم و پیشنهاد می کنم کتاب "استانبولی در سفر" رو تهیه کنید.
  8. یک هفته برای استانبول زمان خوبی است.۴ و ۵ روز کم است.۳ روز هم اصلا فایده ندارد! تورها سه ٬ چهار ٬ پنج و هفت روزه می برند.البته امکانات دیگری ندارند فقط بلیط و رزرو هتل.
  9. سری به گوگل ارث بزنید.همسرم آنقدر مسلط بود که یکراست از اتوبوس پیاده شدیم و رسیدیم هتل! سرراست تر از خانه خودمان!!!
  10. ما چیزی ندیدیم خوشبختانه!! اما می گویند استانبول شهر جیب برها و کیف قاپهاست! مواظب باید باشید!
  11. حیف است در شهر به این قشنگی وقتتان را با بازار و خرید تلف کنید اگرچه کیفیت و قیمت پوشیدنی ها خیلی بهتر از اینجاست.
  12. اگر در بهار می روید چتر حتما داشته باشید!
  13. چای در استانبول خیلی گرونه! تا ۳ ت ل ممکنه ازتون پول بگیرن بابت یه فنجان کوچک چای! یعنی در حد یه ساندویچ دونر!! بنابراین اولا توی صبحانه تون تا جایی که می تونین نیاز چای رو جبران کنین! بعد هم نمیدونم کار درستیه یا نه اما ما یه المنت داریم که میندازی تو لیوان آب رو می جوشونه بعد با چای کیسه ای مشکل رو حل می کنی! ما به خاطر عذاب وجدان وقتی این المنت رو استفاده می کردیم کولرگازی رو خاموش می کردیم که برقشون زیاد استفاده نشه!! اگر به چای معتاد هستید مثل من حتما از این المنتها تهیه کنید با دو لیوان شیشه ای.
  14. زمانی که ما اونجا بودیم هزینه سوار شدن به همهء وسایل حمل و نقل عمومی برای هر نفر ۱.۷۵ ت ل بود چیزی حدود ۱۳۰۰ تومن که ژتون می گیرید و با استفاده از اون وارد قسمتی میشید که میشه سوار تراموا شد.در هزینه ها اینو هم به حساب بیارید.
  15. ما از همون آکسارای یه نقشه خریدیم ۳ ت ل و واقعا به دردمون خورد.اکثر دکه ها دارند.
  16. برای دستشویی های عمومی باید ۱ ت.ل. بپردازید.بعضا ۰.۷۵ ت.ل. اما خیلی تمیز هستند.حال اگر از دستشویی عمومی توپ کاپی و دلماباحجا و ... یا دستشویی رستورانهایی که میرین استفاده کنید نفری ۱ت.ل. منفعت می کنید! با عرض معذرت!! بعضی جاها هم دستشویی ایرانی پیدا میشه مثل بویوک آدا و بعضی رستورانها.
  17. همسرم گفت بنویس مینیاتورک هم بروند.ما بعد از اینکه برگشتیم متوجه شدیم همچین پارکی هم وجود دارد.یک پارک که حدود ۱۰۰ اثر تاریخی از ترکیه و سراسر دنیا را در ابعاد کوچک درست کرده اند.گویا ۱۰ ت ل هم ورودیش است و مسیرش هم سرراست.

خیلی (!) ادامه دارد....نکات کنکوری بیشتر هم اضافه خواهم کرد.

* بعداْ نوشت : خواننده محترمی تذکر دادند که تکسیم در قسمت اروپایی شهر قرار دارد.